laupäev, 11. oktoober 2014

EVS let's go! ehk esimesed päevad Itaalia päikese all

Ciao, ragazzi!


Seiklused jätkuvad. Sügis on olnud intensiivne kogemise ja kogumise aeg. Kaks meeleolukat koolitusprogrammi rikkamana astun vastu kolmandale, märksa pikemale ja intensiivsemale kogemusele...



Teisipäev oli tähenduslik - ühe minu unistuse täitumise esimene päev. Olin juba tükk aega mõelnud, et enese „raputamiseks“ ja täielikuks mugavusstsoonist välja tirimiseks oleks hea mõnda aega Eestist väljaspool elada. Külastasin 2 aastat tagasi Itaaliat ja see maa puges kuidagi südamesse. Soojad inimesed, imeline loodus ja arhitektuur, gelato (haha.. gelato, kas ma ütlesin juba gelato?) ja kõik muu, mis Itaaliast Itaalia teeb. Eile maandusin Rooma lennujaamas ja alustasin oma EVSi (Euroopa Vabatahtlikku Teenistust) Itaalias, Roomast 70 km kaugusel asuvas Cantalupo in Sabinas.
Mario, minu mentor, oli juba lennujaamas vastas ning ootasime ära ka Pablo, Hispaaniast pärit noormehe, kes minuga samas projektis vabatahtlikuna alustas. Rooma tervitas sooja õhuga (minu jaoks isegi liigagi sooja, olin hommikul Tallinnast lahkudes end paksult riidesse pannud) ning Pablo ja Mario tundusid esimesest hetkest soojad ja toredad. Minu inimesed. Vähemalt järgmiseks 9-ks kuuks.
Sõitsime Roomast otse Cantaluposse, et kohtuda siinsete ootajatega. Mario, kes projekti koordineerib, ütles, et väiksemates kohtades projekte tehes on nende võlu just see, et kõik kohalikud juba teavad, et sa tuled ja ootavad ning põnevust on õhus rohkem. Samuti kiitis Mario Cantalupot korralduslikult. Meie jaoks on kõik ette valmistatud, tingimused väga mõnusad ja inimesed toredad. Mis võiks veel paremini enne üheksat kuud selles kohas kõlada?

Kohale jõudes oli kõike seda näha- meid olid tervitamas nii Riccardo, 2 Martynat (üks hostelist ning teine meie keeleõpetaja) ning hiljem kohtusime ka Loredanaga, kes on projekti superviisor. Tema ülesanne on siin meie kohalikke toimetamisi koordineerida, Mario aga mentorina aidata sisseelamisel, kõige vajaliku hankimisel (telefonikaardist transpordipiletini jne). Sõime väikese tervituspasta (kas keegi arvas midagi muud?:)) ja saime hetke, et toas end sisse seada. 


 Minu mõnus king-size-bed
 Vaadake aknast välja ka!
Mis viga selle vaatega hommikuid alustada :3


Pisut taustast ka- elame Cantalupo ainukeses hostelis, kus peatuvad vahel ka erinevad linna külastavad kunstnikud või lihtsalt turistid. Saime mõlemad Pabloga isikliku toa, kus on king-size-bed ja isiklik vannituba. Mi piace, väga-väga. Köök on ühine ja minuarust on see samuti eriti vinge. Saab vajadusel koos kokata ja inimestega kohtuda (kuna ka internetti saab ainult ühises ruumis, köögi läheduses). Seega on olemas nn oma pesa, kuhu peitu pugeda, kui tahtmine tekib aga ka rohkelt võimalusi teistega suhelda. Kuigi jah, lisaks meile elab hetkel hostelis ainult 2 inimest, kes kuigi tihti toas ei viibi. Seega oleme Pabloga nagu privaathostelis!

Kohalikud on tänaval uudishimulikud. Pablo oli juba ammu enne siia tulemist linnalegend. Kuna üks kohalik neiu on tema ammune tuttav, teadsid juba kõik, et keegi Pablo tuleb vabatahtlikuks. Mina nii tuttav pole. Keegi neiu Jaanika (mis nimi see veel on?). Muuseas, Mario vaatas järgi, et minu nime vaste Itaalia keeles oleks Giovanna. Ma vist hakkan edaspidi seda nime kasutama. Ja Eestist? Millegipärast on seda mitmel korral seostatud Ukrainaga. Et nagu üks idablokk niikuinii. Ma ei oska ja ei tahagi hetkel liiga palju sellel teemal peatuda ja nii lähmegi jutuga sujuvalt muudele asjadele üle. Või õigemini Pablo läheb ja mina noogutan kaasa. Ma nimelt ei oska itaalia keelt. Kui ma ennast kuhugi tasemele peaks asetama, siis ilmselt A.1.0.1 ehk siis  algtaseme algtase. Pablo seevastu on Hispaaniast ja teate ju ise ka, kui sarnased need keeled omavahel on. Keeleõppe poolest on taoline „õpikonteiner“ ideaalne- keegi minuga siin eriti inglise keeles ei räägi, oleme väikeses kohas kus tekivad kiiresti toredad tutvused ja suhtlemist rohkem ning minu projekt hõlmab palju suhtlemist. Samas on hetkel pea ikka väga paks. Teadsin seda muidugi ka ette, et algus saabki raske olema. Paljud räägivad, et alguses on vabatahtlikud väga väsinud (uus keele- ja kultuurikeskkond ning pidev kohanemise olukord on emotsionaalselt kurnavad) ning tunnen ka ise end praegu üsna unisena. Samas on see kellegi kirjelduses alati teoreetiline, ise läbi kogedes saad aga väga praktilisel tasandil aru, mis see kultuuriga kohanemine on. Mulle meeldib ennast sellistesse „suppidesse“ segada, mis algul väga ebamugavad on. Seetõttu ei tee ma paksust peast välja ja pursin edasi.
Esimene õhtu möödus Cantalupo ainukeses baar/kohvik/ööklubi/piljardisaal kõik-ühes kohas, kus kohtusime kohalike noortega ja Claudia (Pablo sõbranna, kellest ennist kirjutasin) meid kõigile tutvustas. Tegime mõned tervitusveinid- õlled, peale seda läksime korra Claudiga vanematekodust läbi, et mõned kõrvitsad haarata ja tulime tagasi linna keskele, kus tal korter on. Claudia vanematekodu oli tõeline Itaalia perekond- kohal olid õde, ema, isa, tädi ja vanaema. Kõik põlvkonnad, ühiselt prosciuttot söömas. Meile Pabloga visati peale esmast tutvumist kohe üks mahlane sai ohtra prosciuttoga vahel näppu. Ajasime pisut juttu, või noh, mis ajasime, ma üritasin mõnd üksikut sõna nende kõnest püüda, millest aru saada ning sättisimegi end tagasi Claudia poole. Seal aitasin tal kõrvitsat hakkida ja sõime õhtul kell 23 risottot. Nojah. Vähemasti oli hästi hea ja nagu ikka Itaallastele omaselt, ülilihtsa retseptiga.


Esimene öö Itaalias möödus rahulikult aga hommikul avastasin, et mul pole äratuskella tarviski. Mind äratavad nimelt tuvid, kes vastu katuseakent nokaga toksivad. Oleme kõige ülemisel korrusel ning meie tubadel on katuseaken, kuhu tuvid siis oma tähelepanuavaldusi nokaga virutavad. 



Järgmised õhtud oleme veetnud kohalike noortega pargis või „pargibaaris“. Eks minul lihtsalt kuulamise rõõm on, sest oma mõtteid ma niikuinii veel sellisel tasemel väljendada ei saa nagu tahaks, aga tore on ikka. Olen neile natuke eesti keelt õpetanud ja nemad üritavad siis vastutasuks itaalia keelega järgi aidata. Üldiselt aga näen, et sellel kohal on natuke „väikese linna sündroom“ nagu HU ühes oma laulus laulab. Tundub, et õhtuti muud väga teha polegi, kui kambaga ringis istuda ja jalgpallist ja muust tühjast-tähjast lobiseda. Eks see on tore tegevus muidugi, aga ma pole kindel kui arendav. Väikesed mõtted liiguvad, et äkki paaril õhtul nädalas tulevikus (kui paremini itaalia keelt räägin) kohalikele noortele midagi põnevat korraldada. Lihtsalt seetõttu, et nad hakkaksid oma võimalustele ja tulevikuplaanidele mõtlema- kes nad tahavad olla, kuhu liikuda, mida õppida ja kuidas vanana kiiktoolis olles oma elule tagasi mõelda. Muuseas, viimast osa illustreerib hästi üks väikeste laste poolt tehtud video:



Ahjaa, pisut ka oma tulevasest tööst. Kui sain AA ehk siis Activity Agreementi kätte, siis sain aru, et minu peamiseks vastutusalaks saab olema töötamine lastega. Üldises projektikirjelduses oli samuti sellest juttu, kuid mitte nii suurel määral teiste tegevuste kõrval (nt koha promomine, mingite ürituste korraldamine jne) kuid tegelikult hakkas mulle see mõte kohe päris palju meeldima. Meenus Katri, kes praegu samuti Noored Kooli programmiga väikeste junsudega töötab ja arvan, et see tuleb minu hariduslikku tausta ja kogemusi arvestades ainult kasuks, et sellise sihtgrupiga töötada saan. Minu vastutusalaks jääb lastele muusika, kunsti ja teatri workshoppide tegemine. Raskusi ei tohiks küll olla, sest 9 aastat muusikakooli, 3 aastat kunstikooli ja lugematu arv erinevaid draama ja teatriga seotud koolitusi peaks andma hea pinnase, kust alustada. Samas on sihtgrupp paras pähkel, mis väljakutset lisab. Eks näis!

Lapsed on väga armsad ja uudishimulikud. Uurivad meie käest kõikvõimalikke asju nimest lemmik jalgpalliklubini. Muuseas, jalgpall on üldse juba väikeste poiste seas väga kõva teema. Üllatav oli ka see, kui küsiti, milline on meie lemmik firmamärk. Ma ei osanud midagi vastata, sest mul pole sellist. Aga oli näha, et oluliseks seda peetakse. Eks siin on kõvasti tunda vanemate ja koduse keskkonna mõju.
Esimene nädal koolis oli nn vaatlemise nädal- üritasime aru saada, kuhu oleme sattunud ja kuidas õppetöö käib. Minu jaoks oli kõik pisut kaootiline ja hektiline- millal üks tund lõppeb ja teine algab, milline on konkreetne tunni „agenda“ (mulle tundus, et lihtsalt hakati kusagilt punktist X liikuma ja tunnil polnud konkreetseid eesmärke ega õpiväljundeid) jne. Õpetajate peamiseks suhtlusviisiks lastega, kes korrale alluda ei taha, on vile ja kõva hääl. Õpilased hüüavad õpetajaid maestroks (kui on meessoost) ja maestraks (kui naissoost). On näha, kes on peremees.
Loomulik, et lastega töötamisel on oluline oma autoriteet maksma panna ja näidata, kes protsessi juhtimas on kuid mina ei soovi kindlasti lastele olla ei maestra ega ennast kehtestada kõva hääle või vilega. Proovin ikka teistmoodi. Vaatame, kuidas välja tuleb. Võimalik, et mõjub see, et olen võõras ja tulen mujalt (st see mis ma teen, on uus, huvitav ja võõras ning paneb tegutsema) kuid pikas perspektiivis? Peale mõnda kuud ma vaevalt võõras olen. Minu plaaniks on panna paika konkreetsed „mängureeglid“, mis minu workshoppides ja tundides kehtivad.
Järgmisel teisipäeval on õpetajatega koosolek, kus räägime meie võimalikust kaasamisest õppetöösse, kuidas see hakkab välja nägema ja millised on nende ootused meile. Ka mul on päris mitmeid asju, mida õpetajatega jagada tahan ning eelkõige tutvustada oma plaani. Nimelt soovin ma lastega töötamisel võtta peamiseks töövahendiks mängu. Läbi mängu on tegelikult võimalik õppida kõike ja sageli palju tõhusamalt, sest mäng tekitab võimaluse kogeda, tunda emotsioone ning samal ajal end vabalt tunda. Tahan selle lähenemise sisse tuua seetõttu, et on näha kui väga lapsed mängida ja oma energiat välja elada tahavad (sellest ilmselt ka vajadus vilet korrale kutsumiseks kasutada) kuid õppetöös nägin mängulist lähenemist võrdlemisi vähe. Samuti on oluline, et kohe alguseks saaksid paika mängureeglid, kuna ükski mäng ei saa toimida, olla põnev ning kõiki mängijaid kaasav ja võrdselt kohtlev, kui reeglid pole paigas. Eks pean nende üldiste reegliste peale veel mõtlema.. Aga aega on.
Vot, sellised siis esimese nädala mõtted. Olen kusagilt külma saanud (ei tea küll kuidas see võimalik on, sest siin on päeval 26 ja õhtuti 20 kraadi sooja) ning tänsed plaanid on end natuke ravida tee ja meega, minna avastada pisut Cantalupot ja selle ümbrust (ilmselt jalgsimatka teel) ja tunda elust mõnu. Ma arvan, et kõik eesmärgid on saavutatavad!


Soojad tervitused kõigile! Panen lõppu mõned vaated oma uuest kodulinnakesest.









A presto!

Jaanika

0 kommentaari:

Postita kommentaar