Inimestel on oma kodumaalt nii lühikeseks kui pikemaks ajaks
ära minemiseks palju erinevaid põhjuseid. See võib olla nii raha teenimine,
maailma nägemine, uute kogemuste saamine, armastus kui sada muud asja. Ma
arvan, et üks läbiv niit kuni köis (olenevalt sellest, kui suureks kannustajaks
see põhjus saab) on uudishimu, kas seal kaugel, kuhu minek, on rohi sinu jaoks
rohelisem kui kodumaal, mille vigu me nii selgesti nägema kipume.
Kuigi minu Itaaliasse tuleku peamine põhjus oli soov nooruses
mõnda aega välismaal elada (justnimelt elada, mitte maksimaalselt 2 nädalat
turisti mängida), õppida selgeks uus keel ning teha või anda teistele midagi
iseendast, oli sinnagi pikitud uudishimu selle kauni Vahemeres asuva saapamaa
vastu. Minu vaimusilmas mängles selle kohaga seotult nii hingemattev
arhitektuur, tohutusuur kulinaarne avastamine kui romantilistest filmidest
pärit keel. Need kõik on siin olemas, kuid olen hakanud nägema (ja vahel ka
otsima) enda jaoks selle mündi teist poolt.
Ma arvan, et nii mõneski minu postituses on läbi kumanud
ahastus kaoselisuse ja kaootilisusega hakkamasaamise suhtes, eneseotsingud
spontaansuse kontekstis (kui ma oma kodumaal võin end üsna spontaanseks
isendiks pidada, siis Itaalias on mul veel palju õppida) ning kohatine võimetus
inimestega suheldes kuhugi small-talkist kaugemale jõuda. Seda viimast otsin ja
igatsen vast kõige rohkem.
Kui algul panin selle kõik enda kohanemisvõime arvele ning
piitsutasin selles iseend, siis tundidepikkused vestlused teiste vabatahtlikega
ning avatud meeltega tajumine, mis mu ümber toimub, tõlgendavad seda täna kui
kultuurilist omapära, mis pole minu võimete või võimetusega kuidagi seotud.
Milles see kaos siis väljendub, te küsite?
Ilmselt ütleksin kõige kaalukamaks aspektiks aja tajumise
ning kasutamise. Ilmselt näen seda ise nii teravalt, kuna tegelesin Eestis
pidevalt oma aja planeerimise, optimiseerimise ja mille kõik muuga, et luua
võimalikult lühikese ajaga võimalikult palju väärtust. Olin harjunud
magistriõpingute kõrvalt täiskohaga tööl käima ning eelmise aasta viimased
kevadkuud möödusid nii tööl suurprojektis osaline olles kui magistritööd
kirjutades. Kujutage nüüd ette mind, kes satub sellisest professionaalsest
kontekstist töötama kooli, kus tunniplaan eksisteerib vaid paberil (no olgu,
söögivahetunni kell heliseb igal päeval samal ajal, aga söömine on ju tähtis
ka!) ning palju väärtuslikku aega, mis minu jaoks harjumuspärases
koolikeskkonnas peaks kuluma õpiväljundite saavutamisele, kulub laste ühte
kohta saamiseks/õppimislainele toomiseks/mõistukõnede pidamiseks või muuks
selliseks, näiliselt kõrvaliseks tegevuseks. Või siis ka mittemidagitegemiseks.
Ma olen sellistel hetkedel mitmeid kordi mõelnud, kuivõrd
haridussüsteem siiski kultuuri mõjutab. Kuna koolikohustus on kõigil lastel,
siis on eriti oluline, millised õppimisharjumused, sotsiaalsed kui ka
emotsionaalsed harjumused lastel selles keskkonnas kujunevad. Kindlasti tekitab
taoline kaoseline, tunniplaanitu ja väga vaba koolisüsteem omakorda kaost,
lapsi on raskem mingile tegevusele keskenduma koondada ja nii edasi, kuid olen
palju kordi tabanud end ka mõttelt, et sotsiaalsete suhete ning grupis
toimimise seisukohalt pakub selline süsteem (või süsteemitus) ilmselt kordi
rohkem praktikat kui karm ja punktuaalne tunniplaan.
Samas oli selles kaoses end vabatahtlikuna algul ikka väga
raske leida. „Tee, mida tahad“ või „mine millisesse klassi tahad“ ei olnud
nõuannetena uute kolleegide poolt ka kõige selgemad. Mis mõttes- kuhu tahan ja
mida tahan?
Tänaseks olen suutnud oma ootuse mingi selgema tunniplaani
või tegevusplaani järele läbi lüüa ning saan jälgida enda jaoks loodud
tunniplaani, kus on kõik projektid, mis lastega läbi viime.
Projektidega on omamoodi seiklused. Sageli on erinevatel
projektidel või miniprojektidel nii ilusad ja kõlavad nimed ja esialgne
tegevusbriif, et tahaks kohe käed külge lüüa ja toimetama hakata. Siis aga jääd
ootama esimest projekti kohtumist. Kui seda ei tule ega tule ja oled juba käega
löömas, saad teate, et teeme kohtumise kümne minuti pärast. Ahah.. Ja kui
kohale lähed, siis ei saa kohe kuidagi aru, kes või kuidas tegema peaks.
Vaidlus käib aiaaugu ümber ja lõpuks lähevad kõik ilma mingi konkreetse otuse
või edasise tegevusplaanita laiali. Kas see kõik ei kõla juba piisavalt
kaootiliselt? Vahel olen sellesse kõigesse ikka väga kadunud!
Paljukiidetud itaalia transport on ilmselt ka selle kõige
eelneva (ehk siis kaootilise ajakasutuse) tõttu üsna hektiliselt esinev nähtus.
Teinekord ootad kindlat trammi, mida ei tule ega tule. Ja siis tuleb neid 4
tükki järjest. Trammi- ja bussipeatustes pole ammugi mingit ajaplaani üleval,
lihtsalt kellaajad, millal sõidab esimene ja millal viimane ning ülejäänud...
tulevad nagu jumal juhatab!
Alati kui ma kaosele mõtlen, meenub mulle üks teooria kaose
ja korra vahelisest alast (’kaord’), kus sünnivad suured asjad. Kaord on
justkui loovuse ja loomise katalüsaator, sest liigses korras ei saa meie ideed
piisavalt vabalt lennelda kuid kaoses lähevad need kaduma. Seega olen kogenud
ka seda, kuidas Itaalias vahel, ilma ühegi eelduse või põhjuseta sünnivad väga
imelised asjad. Näiteks võid spontaanselt lihtsalt sattuda lastega koos mingit
draamaharjutust tegema, millest sünnib välja draamaprojekt. Alustasin täna just
esimese workshopiga sellest projektist, mille lapsed ristisid „Allegria“-ks.
Rõõm missugune!
Minu kaordiotsingud siin Itaalias jätkuvad veel 3 kuud ja
veidi peale. Juba on hooga käimas maikuise Sitsiilia-reisi planeerimine,
seejärel juunis aset leidev kooli lõpuetendust (kuhu aitan taaskord rekvisiidid
ja taustafoonid luua) ning seejärel viimane kuu, kus peaasjalikult Cantaluposse
tulevate seenior-vabatahtlikega toimetame ning oma kojusõiduks valmistume.
Ma
kõlan väga vanaemalikult, aga kuhu see aeg küll lendab?
Õnneks võib meelerahuga
öelda, et siinolekuaeg on hästi investeeritud.
0 kommentaari:
Postita kommentaar